Laatste hand aan dak Den Haag Centraal

Lang is er aan gewerkt, maar donderdag was het eindelijk zo ver: station Den Haag Centraal heeft een nieuw dak. Rond half vijf werd het laatste dakdeel, ook wel wybertje genoemd, geplaatst. Het is geplaatst met de grootste mobiele kraan die in Europa is te vinden.

Donderdagochtend waren werklui al vroeg in de weer om een andere grote torenkraan uit de stationshal weg te halen. Dat gebeurde ook met de grootste mobiele kraan in Europa. Spannend was nog even of het zou waaien, want dat zou de operatie bemoeilijken, maar de wind vormde geen probleem.

Den Haag Centraal krijgt in 2014 een compleet nieuw stationsgebouw waar al het openbaar vervoer bij elkaar komt. Het dak van de hal, die 22 meter hoog is, is gemaakt van glas. De nieuwe openbaar-vervoer-terminal is nodig omdat er steeds meer mensen gebruik maken van het station. Er maken iedere dag meer dan 190.000 mensen gebruik van het station.

ProRail werkt bij de bouw van het nieuwe station samen met de gemeente Den Haag en de NS. De gemeente Den Haag is opdrachtgever voor de bouw van het nieuwe station. NS draagt zorg voor de verbouwing van winkels en reizigersvoorzieningen in de stationshal.

Laatste hand aan dak Den Haag Centraal
Laatste hand aan dak Den Haag Centraal (Foto: ANP)