NS wil onderzoek naar nieuwe trein Den Haag-Brussel

De NS wil dat er een onderzoek komt naar de trein die de gemeente Den Haag naar Brussel wil laten rijden. De vervoerder wil weten of ook reizigers voor binnenlands vervoer worden meegenomen in die trein, omdat dit mogelijk de concurrentiepositie voor binnenlands vervoer aantast. Dat bevestigt een woordvoerder van de NS na berichtgeving op nu.nl over de kwestie.

De NS heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM), waarin de Nederlandse Mededingingsautoriteit is opgegaan, gevraagd wat die van de trein vindt. Als de trein ook reizigers voor binnenlands vervoer meeneemt, mag dat niet meer dan 0,4 procent van de omzet opleveren die het traject nu oplevert. Het economisch evenwicht zou dan in gevaar komen, vindt de NS.

De woordvoerder benadrukt dat het niet om een klacht gaat. "We willen weten hoe wordt gecontroleerd welk deel binnenlands vervoer is en of daarmee onze concessie in gevaar komt", aldus de zegsman. De NS is de enige aanbieder van binnenlandse intercityverbindingen.

De Maatschappij voor Beter OV heeft in een brief aan de ACM kritiek op het aangevraagde onderzoek. De organisatie haalt aan dat de NS zelf de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel heeft opgeheven. Ook zou de NS zelf binnenlandse reizigers vervoeren met de internationale trein. "De NS zou dit dus wel mogen en andere vervoerders niet", aldus Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV in een verklaring.

De nieuwe trein tussen Den Haag en Brussel, een initiatief van de gemeente Den Haag, komt er naar verwachting in december. In juni komt de NS naar eigen zeggen met meer duidelijkheid over de eigen treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel en de rol van de Fyra. De opgeheven Beneluxtrein wordt sinds maart vervangen door een eigen trein van de NS en de Belgische NMBS tussen Den Haag en Brussel.