UWV-website is slecht

De website werk.nl van uitkeringsinstantie UWV krijgt van gebruikers een zware onvoldoende. Gemiddeld scoort de site bij gebruikers een 2,7, zo werd zaterdagavond bekendgemaakt in het televisieprogramma Kassa.

Het rapportcijfer is een tussentijdse uitkomst van een enquête van de FNV onder 4500 mensen. Medio februari maakte de FNV bekend onderzoek te gaan doen naar 'de vele klachten' over de UWV-website. Bij de FNV-bonden zouden op dat moment al honderden klachten zijn binnengekomen over de dienstverlening via werk.nl.

Sinds 2012 kunnen werkzoekenden via werk.nl een uitkering aanvragen en naar werk zoeken. Ook moeten ze op de site aangeven waar ze solliciteren. Omdat het UWV moet bezuinigen, worden veel kantoren gesloten, waardoor de site steeds belangrijker wordt.

FNV stelde in februari dat mensen echter veel problemen ondervinden bij het gebruik van de site. Zo zouden ze niet kunnen inloggen, verschijnen er foutmeldingen en worden werkzoekenden op de site aan voor hen totaal ongeschikte en niet beschikbare banen gekoppeld.

Uit de enquête blijkt dat in totaal 88 procent van de werkzoekenden zich onvoldoende geholpen voelt met werk.nl. Daarnaast geeft 87 procent de site een onvoldoende voor bemiddeling naar werk. De gemiddelde beoordeling voor dat onderdeel is een 2,5. Van de deelnemers aan de enquête geeft verder 46 procent aan te vinden dat de site vaak onbereikbaar is.

Het onderzoek zou verder onder meer hebben uitgewezen dat bezoekers maximaal honderd vacatures per keer kunnen bekijken en dat de tekst van de vacatures vaak niet volledig is. Soms blijken vacatures al maanden oud te zijn.

De FNV stelt zich verder zorgen te maken over het aangescherpte sanctiebeleid. Hierdoor kunnen mensen, ook als ze onbewust een fout maken, een boete krijgen of kan hun uitkering worden ingetrokken. Volgens de bond is een foutje echter zo gemaakt. Het UWV zou volgens FNV daarbij geen straffen moeten opleggen zonder wederhoor te plegen.