Komende jaren meer files door bruggenonderhoud

Het aantal files door onderhoud aan bruggen gaat de komende jaren sterk stijgen. Dat concludeert TNO uit een inventarisatie die in opdracht van brancheorganisatie Bouwend Nederland is gemaakt.

Nederland telt volgens TNO zo'n veertigduizend bruggen, waarvan de meeste tussen 1960 en 1980 zijn gebouwd. Na veertig jaar heeft gemiddeld zo'n vijf procent van de bruggen betonschade en na zeventig jaar is dat de helft. Meestal is onderhoud nodig doordat de bewapening is verroest door strooizout. Dan is sprake van betonrot.

Op basis van gemiddelden en bouwjaren bekeek TNO wat voor problemen de komende jaren bij de 3800 bruggen in het rijkswegennet mogen worden verwacht. Vorig jaar lag het aantal te repareren bruggen tussen de driehonderd en vijfhonderd. Dat verdubbelt naar 630 tot 1040 in 2024. In 2040 zijn het er 1080 tot 2100.

Het gaat hier om het aantal bruggen dat in theorie onderhoud nodig heeft, maar omdat op wegenonderhoud wordt bezuinigd kan het in werkelijkheid een stuk lager liggen. Dat laatste is volgens de ANWB zeker niet geruststellend. "Door op onderhoud te bezuinigen kun je onverwacht grote problemen met een brug krijgen. Dan zijn opeens spoedreparaties nodig, kun je de werkzaamheden niet meer plannen en heb je veel meer files", zegt een woordvoerder. "Bij de Hollandsebrug tussen Noord-Holland en Flevoland heeft dit lange tijd grote problemen gegeven en dat zien we niet graag nog eens."

Ook vraagt de woordvoerder zich af of de veiligheid dan geen gevaar loopt. Rijkswaterstaat wijst erop dat vorig jaar een onderzoek door TNO naar de veiligheid van de betonnen bruggen is verricht. Hierdoor zou er een goed beeld zijn van het benodigde onderhoud. De veiligheid loopt volgens een woordvoerder geen gevaar.