Webwinkels laks met retourzendingen

Webwinkels blijken erg slordig met de afhandeling van retour gezonden bestellingen. Dat blijkt uit een test van de Consumentenbond, waarbij 268 producten bij 118 webwinkels werden besteld en direct teruggestuurd.

Ruim een kwart van de webwinkels betaalde het geld van teruggestuurde pakketten te laat terug. Webwinkels moeten dat binnen dertig dagen doen. Veel webwinkels komen volgens de bond met smoezen om te verklaren waarom het geld niet op tijd terug is gestort. Pas na een herinnering betalen de meeste webwinkels alsnog. Bij vier webwinkels kwam er helemaal geen geld terug.

Bij 44 procent van de pakketten worden daarnaast geen bezorgkosten terugbetaald, terwijl dat wel moet volgens de Wet koop op afstand. Webwinkels mogen overigens wel geld vragen voor de kosten van de retourzending.

Behalve te laat terugbetalen en het niet terugstorten van de verzendkosten, gaan sommige online winkels ook de mist in met hun algemene voorwaarden. Ze geven bijvoorbeeld geen geld terug, maar een tegoed waarmee alleen in die webwinkel een nieuw product kan worden gekocht.

Volgens de Wet koop op afstand mogen consumenten binnen zeven werkdagen een pakket terugsturen, ook als het om uitverkoopartikelen gaat. Dat is anders dan bij fysieke winkels, die meer mogelijkheden hebben om zelf voorwaarden op te stellen voor retourneren of inruilen.


Webwinkels laks met retourzendingen (Foto: Novum)