'Google wakkert vraag naar ivoor aan'

Google is indirect betrokken bij de handel in ivoor. De internetgigant draagt bij aan de vraag naar ivoor door middel van zo'n tienduizend advertenties voor ivoren producten op zijn Japanse website. Dat heeft de milieuorganisatie Environmental Investigation Agency (EIA) dinsdag gezegd.

Zo'n tachtig procent van de advertenties zijn voor 'hanko', kleine houten stempels die in Japan gebruikt worden voor het stempelen van officiële documenten en vaak ingelegd zijn met ivoren karakters. De overige advertenties richten zich op het aanprijzen van ivoren beeldjes en andere kleine voorwerpen.

De verkoop van hanko drijft de vraag naar olifantenivoor op en hebben geleid tot een toename van stroperij in Afrika, aldus de EIA.

Google zegt dat zijn beleid advertenties voor producten van bedreigde diersoorten verbiedt. "Zodra we advertenties ontdekken die in strijd zijn met ons advertentiebeleid, verwijderen we die", liet het internetbedrijf in een e-mail weten. De EIA stelt daarentegen Google-directeur Larry Page al op 22 februari te hebben gewezen op de advertenties. Google zou niet hebben gereageerd op de oproep de advertenties te verwijderen.

Vorig jaar werden in Afrika alleen al 32 duizend olifanten gedood voor hun ivoor. Op de zwarte markt levert een kilo ivoor tweeduizend euro op. De handel in zogenoemde 'bloedivoor' staat deze week hoog op de agenda van een top in Bangkok van de 178 landen die de Conventie over de Illegale Handel in Bedreigde Diersoorten hebben ondertekend.