A-merken blijven achter

Merken van fabrikanten als FrieslandCampina en Douwe Egberts zijn vorig jaar een stuk minder sterk gegroeid dan huismerken van supermarkten. De top honderd van deze A-merken groeide met gemiddeld 1,6 procent, terwijl het aandeel van huismerken met 4,7 procent toenam. Dat schrijft vakblad Distrifood woensdag.

De cijfers zijn gebaseerd op het jaarlijkse Top 100 Merken-onderzoek van vakblad Foodmagazine en onderzoeksbureau SymphonyIRI. "A-merken presteren beter dan in 2010 toen de top honderd slechts een procent in omzet toenam, maar wel weer iets slechter dan in 2011", aldus een woordvoerder van SymphonyIRI tegenover Distrifood. "In dat jaar was de groei 2,1 procent."

In de top drie van de ranglijst zijn geen verschuivingen. FrieslandCampina staat wederom op de eerste plek, met een omzet van 399,8 miljoen euro. Sigarettenproducent Marlboro en koffieconcern Douwe Egberts blijven staan op plaats twee en drie.