'Maak Fyra toeslagvrij'

Er doen veel geruchten de ronde over hoe de vervangende Beneluxtrein (de opvolger van de Intercity Amsterdam - Brussel annex de vervanger van het gefaalde Fyra-project - red.) eruit zal zien. Volgens sommige van die geruchten wordt het een zeer reizigersonvriendelijk treinproduct.

Voor reizigersorganisatie de Maatschappij Voor Beter OV is dat de reden om enkele minimale uitgangspunten te formuleren, waaraan de nieuwe Benelux-Intercity zou moeten voldoen. Voor Beter OV bracht deze uitgangspunten woensdag onder de aandacht van staatssecretaris Mansveld en de leden van de Tweede Kamer. Hieronder staan deze punten opgesomd.

Het geld
"Extra kosten voor het in stand houden van een goede treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel maken deel uit van het ondernemersrisico van de exploitant van de Fyra: met name dus de NS en zijn dochteronderneming NS HiSpeed/HSA. Gezeur over dat vervangende oplossingen exploitatief niet rendabel zijn, is daarom volstrekt buiten de orde."  

Van waar naar waar
"Het doel moet zijn, het leveren van een treinverbinding tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Dat is wat anders dan een trein tussen bijvoorbeeld Den Haag en Mechelen."

Fyra toeslagvrij
"Zolang het niet lukt om de trein naar België in Amsterdam te laten beginnen, dient de binnenlandse Fyra tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam toeslagvrij toegankelijk te zijn voor reizigers tussen Nederland en België. Deze toeslagvrije Fyra tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam dient te worden beschouwd als tegemoetkoming voor de langere wachttijd (en dus reistijd) en het comfortverlies wegens de extra overstap.

De Fyra-treinen tussen Amsterdam en Breda zullen, om de extra reizigers te kunnen vervoeren, met een of meerdere rijtuigen moeten worden verlengd."

Frequentie
"De vervangende Intercity dient minimaal een uurdienst te bieden. Een twee-uursdienst of nog slechter is onwenselijk omdat dat niet de minimale kwaliteit is die de reizigers tussen Nederland en België voor 9 december werd geboden en omdat bij een frequentie van slechter dan een keer per uur er onvoldoende vervoerscapaciteit wordt geboden om de reizigers ordentelijk te vervoeren (de Benelux die voor 9 december een uurdienst bood zat regelmatig tot de nok toe vol met passagiers)."

Gevolgen voor het binnenlandse net
"Het inleggen van de vervangende Benelux mag geen wezenlijke verslechtering betekenen voor het vervoersaanbod dat nu de binnenlandse reizigers wordt geboden, zowel qua capaciteit als qua reissnelheid."