Falen ProRail in doofpot gestopt

Het ministerie van Infrastructuur heeft een kritisch inspectierapport over spoorbeheerder ProRail ruim een halfjaar achtergehouden. In het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport staat dat ProRail het spooronderhoud zo goedkoop aanbesteedt dat dit tot extra vertragingen en mogelijk zelfs ongelukken kan leiden, schrijft de Volkskrant woensdag.

De krant kreeg het rapport in handen met een beroep op de Wet openbaarheid bestuur. De waarschuwing in het rapport komt overeen met een brandbrief die spooraannemer Strukton Rail eind november naar de Tweede Kamer stuurde. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) betitelde de conclusies van Strukton in een brief aan de Kamer als 'ongefundeerd en voorbarig'.

De staatssecretaris zei volgens de krant niets over het bestaan van het eigen inspectierapport. Daarin wordt gesteld dat ProRail een te juridische houding aanneemt naar de aannemers. De opstelling van de spoorbeheerder zou een gedeelde verantwoordelijkheid in de weg staan.

Een woordvoerder van Mansveld zegt in de krant dat het rapport geheim bleef omdat ProRail beterschap had beloofd. Met de spooraannemers zouden afspraken worden gemaakt om de negatieve prijsspiraal te doorbreken. De gesprekken hierover zijn echter mislukt, zegt directeur Diederik Schonebaum van Strukton Rail in de krant.

Schonebaum gelooft niet dat nieuwe gesprekken tot beterschap leiden. "Er moet nu iemand met de vuist op tafel slaan. Zodat we over tien jaar niet in een parlementaire enquête hoeven uit te leggen waarom het aantal vertragingen en ongelukken op het spoor zo is toegenomen."