Patiënt vindt bezoek eerste hulp altijd terecht

Mensen die zonder verwijzing naar de spoedeisende hulp gaan, vinden hun bezoek vrijwel nooit onterecht. Dat blijkt uit onderzoek van gezondheidsinstituut Nivel. Volgens zorgverleners gaan juist zes op de tien 'zelfverwijzers' ten onrechte naar de spoedeisende hulp.

Het onderzoek wijst uit dat 48 procent van de patiënten die zonder doorverwijzing naar de spoedeisende hulp kwamen, dacht met spoed een behandeling nodig te hebben. Verder dacht 22 procent dat aanvullend onderzoek nodig was, bijvoorbeeld een röntgenfoto. Veertien procent was ongerust.

Mensen weten niet altijd bij wie ze met hun klacht terechtkunnen, aldus het Nivel. "Bij twijfel kiezen ze dan eerder voor de spoedeisende hulp dan voor de huisartsenpost."

Zorgverleners zijn er niet blij mee dat mensen uit zichzelf besluiten naar de spoedeisende hulp te gaan. Deze mensen doen een onnodig beroep op dure spoedzorg, terwijl mensen met klachten die echt spoedeisend zijn onnodig lang moeten wachten.

Een van de oplossingen is een triagesysteem, waarbij zorgverleners beslissen of iemand die belt of langskomt wel of niet op de spoedeisende hulp moet worden geholpen. Ruim aan kwart van de patiënten heeft al ervaring met zo'n systeem. Tachtig procent van de mensen geeft aan vertrouwen te hebben in een triagesysteem, of ze er al ervaring mee hebben of niet.