Uitgaven in social gaming kelderen

Het gaat slecht met de uitgaven in social gaming. Gamers geven steeds minder geld uit in de online games. Volgens een verslag van het onderzoekbureau Digi-Capital zijn de uitgaven in de online spellen met meer dan één miljard dollar gedaald in 2012 ten opzichte van het voorgaande jaar.

In totaal is er in 2012 385 miljoen dollar uitgegeven door spelers. Dit is volgens Digi-Capital gelijk aan het niveau in 2010. Het lijkt er dus op dat de bubbel voor social games als Farmville is gebarsten. Volgens het onderzoek is de interesse van consumenten met name verschoven van social gaming naar gokwebsites.

Wat verder opvalt in het onderzoek is dat er een grote groei in fusies en overnames is geweest in de branche in 2012. Hierbij is is met name de mobiele gamingbranche groot met meer dan een kwart van de totale fusie- en overnamesom in 2012 van vier miljard dollar. Bijkomend feit is dat zeventig procent van de fusies en overnames in 2012 zijn gedaan door bedrijven uit China, Japan en Korea. Het ziet er dus naar uit dat de Aziatische markt de winsten in met name de mobiele gamingmarkt heeft ontdekt.