Minder jongeren willen Apple

Volgens Buzz Marketing Group, een Amerikaans marketingbureau gericht op jongeren, zijn de producten van Apple niet meer hip genoeg voor de jeugd. Deze conclusie lijkt echter voorbarig: 67 procent van de Amerikaanse jongeren geeft aan dat ze nog steeds overwegen de nieuwe iPhone 5 te kopen.

Een van de genoemde redenen waarom de iPhone niet meer cool zou zijn is dat het te populair is: jongeren willen niet met dezelfde gadgets rondlopen als de oudere generaties. Een steeds groter aandeel richt zich op de Microsoft Surface of Samsung Galaxy-smartphones omdat die 'meer bij de huidige generatie zouden passen' dan de iPad en iPhone. 22 procent van de jongeren wil een Samsung-product aanschaffen en de laatste procenten zijn voor Microsoft en Blackberry.

Samsung is, zoals FOK!kers natuurlijk weten, de aartsrivaal van Apple. Samsung wordt geholpen door ouders die geld willen besparen op een cadeau voor hun kind. Ouders kopen liever oudere of goedkopere Android-smartphones dan Apples nieuwste uit een hogere prijsklasse. Samsung heeft in het derde kwartaal van 2012 56,9 miljoen toestellen verscheept, terwijl Apple in hetzelfde kwartaal 26,9 miljoen iProducten heeft verscheept.

Naast de patentenoorlogen over de hele wereld is Samsung nu ook bezig met een reclame-offensief. De reclames schilderen Apple-producten af als ouderwets en alleen voor de oudere generatie. Een reclame maakt de lange wachtrijen voor de iPhones belachelijk. De grote hoeveelheden kritiek op de iPhone 5 hebben ook een negatief effect gehad. Ondanks de miljoenencampagne van Samsung en de kritiek blijft de iPhone de markt domineren en dit lijkt op korte termijn niet te veranderen.

Het marketingbureau Mr. Youth is erg positief over de iPhone: "Samsung en het Android-platform zijn goede concurrenten, maar het ecosysteem en de feilloosheid van Apples producten zorgen voor enorme kansen om te groeien. De Amerikaanse marktpenetratie voor smartphones heeft net de vijftig procent bereikt, dus beide platformen hebben een mooie groeiperiode voor zich."

Blackberry laat weer eens van zich horen en geeft aan dat ze een deel van de markt willen veroveren. Ze zijn namelijk bezig met apps gericht op zestien- tot twintigjarigen. Het is dus duidelijk: vergeet Apple, Samsung, Windows Phone en Surface. Blackberry komt eraan.