'Consument dupe verziekte biermarkt'

De biermarkt is totaal verziekt door een gebrek aan concurrentie en de consument is daar de dupe van. Dat staat in een rapport van het economisch onderzoeksinstituut SEO, waar NRC Handelsblad zaterdag over schrijft.

Brouwerijen dwingen hun horecaondernemers om exclusief hun merk te tappen. Bier van een andere brouwerij is dan verboden. Dat houdt de prijzen in cafés kunstmatig hoog en beperkt de cafébezoeker in zijn bierkeuze. SEO vindt daarom dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moet ingrijpen.

Een woordvoerster van de NMa laat weten dat de concurrentiewaakhond zich al aan het buigen is over de problemen op de biermarkt. Aanleiding was een eerder onderzoek in opdracht van de horecakoepel KHN, waar dezelfde klachten uit naar voren kwamen. Sinds eind vorig jaar is de NMa in gesprek met zowel de horecaondernemers als de bierbrouwers. Naar verwachting wordt nog dit jaar duidelijk of de NMa kan ingrijpen en op welke manier.