Peugeot Citroën hard geraakt door Europese crisis

De autoverkopen van Peugeot Citroën zijn vorig jaar met 8,8 procent gedaald tot 2,8 miljoen exemplaren. Het autobedrijf had voornamelijk last van de crisis in Zuid-Europa, waar Peugeot Citroën veel auto's afzet. Dat maakte het Franse bedrijf woensdag bekend.

Peugeot Citroën zag de verkoop van nieuwe auto's in dertig Europese landen sneller dalen dan de automarkt als geheel. De markt daalde met 8,6 procent, maar de Franse autoproducent is voornamelijk actief in Zuid-Europa, waar de markt nog sneller daalde. Zo kromp de Italiaanse markt voor nieuwe auto's vorig jaar met 20,9 procent.

Het Europese marktaandeel van Peugeot Citroën daalde van 13,3 procent in 2011, naar 12,7 procent. Vanwege de malaise in Europa wil het autobedrijf zich meer richten op andere continenten. In 2015 wil het bedrijf de helft van de auto's buiten Europa verkopen. In 2011 werd 33 procent van de auto's buiten het continent verkocht, vorig jaar liep dat al op tot 38 procent.

Peugeot Citroën had daarnaast ook last van de sancties tegen Iran. Het bedrijf verkocht in 2011 nog bijna 460 duizend pakketten met onderdelen voor complete auto's. In februari vorig jaar staakte het bedrijf de leveringen, omdat de internationale sancties tegen Iran werden verscherpt.

Het Franse bedrijf hoopt het tij te keren door zich onder meer te richten op de verkoop van duurdere modellen en op zuinige auto's.


Peugeot Citroën hard geraakt door Europese crisis (Foto: Novum)