Nintendo overweegt free-to-play-opties voor toekomstige titels

Satoru Iwata heeft laten weten dat Nintendo nauwlettend de free-to-play-markt in de gaten heeft gehouden. Maar dat betekent niet dat je straks gratis een Mario-game kunt binnenhalen en moet betalen voor extra pakjes en dergelijke.

In een interview met het Japanse financiële dagblad Nikkei, heeft directeur van Nintendo Satoru Iwata het volgende gezegd. "We [as an industry] can now do distribution by digital means as well as micro-transactions, and the ways to obtain money through supporting entertainment have increased."

"I have no intention of denying charged games or the free-to-play model. If we were to talk about if Nintendo were to do that, however, I do not [have] much inclination to do that with Nintendo’s established well-known products, where people trust their interesting-ness."

Iwata noemt bijvoorbeeld de downloadable content van New Super Mario Bros. 2 als voorbeeld van hoe Nintendo op dit moment met zijn grote teen het water aan het voelen is, voordat het bedrijf helemaal het water in gaat. 

"We will not have a proverbial door to full enjoyment that can only be unlocked via payment. However, this is separate from, say, having something where because there are people who want more stages to play in Mario games, we will create new courses for those people and charge for them."

Wat gevestigde series betreft zegt Iwata dat het bedrijf niet zo snel met nieuwe betaalmethodes zal gaan komen, maar dat het wellicht wel voor iets afwijkende modellen kan kiezen. 

"For new titles with no established base, if, in the process of development, we found it to suit the free-to-play model, we might follow that route, or we might do something like ‘cheap-to-play’."

"Our sales methods have been freed up and I have no desire to extinguish that freedom. If we were to release something like that, it is not a betrayal but the birth of an interesting idea through our new found freedom, that’s all. I am not talking about changing how we sell Mario or Pokémon."

Het is dus nog maar even afwachten op wat voor manier Nintendo de nieuwe markten omhelst.