Publieke omroep: geen reclame tijdens programma's

De publieke omroep gaat onder geen beding programma's onderbreken met reclameblokken, ondanks de noodzaak meer eigen inkomsten te genereren. Dat zegt voorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep Henk Hagoort.

Met ononderbroken programma's onderscheidt de publieke omroep zich van de commerciële zenders, zegt Hagoort maandag. "Ik weet uit ervaring, ook bij mij thuis, dat mensen het heel hinderlijk vinden en het prachtig vinden dat de publieke omroep dat niet zo doet. We gaan niet zoveel STER in de programmering stoppen dat het hele onderscheid met de commerciële omroepen op dat punt wegvalt."

Wel is de NPO-voorzitter bereid geld te gaan vragen voor toegang tot uitzendinggemist.nl via de tabloid of via on-demand televisie. "Als dat extra geld kost van onze kant gaan we daar ook wat voor vragen."

Hij wil echter allerminst niet de indruk wekken dat het verhogen van de eigen inkomsten de bezuinigingen van driehonderd miljoen kunnen compenseren. "Dat is een derde van de mediabegroting. Dat bedrag gaan we natuurlijk nooit en te nimmer met welke inkomsten dan ook terugverdienen. Dus dit zijn doekjes voor het bloeden."

Hagoort wil geen programma's of genres noemen die worden geschrapt. "We moeten kunnen uitleggen dat de dingen die we doen anders zijn dan de commerciëlen ze zouden doen", is zijn criterium.