Meer verkeersgewonden door oudere fietsers

Het aantal ernstige verkeersgewonden is vorig jaar opnieuw gestegen. Dat is vooral te wijten aan meer ongelukken met oudere fietsers, schrijft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) dinsdag in een brief aan te Tweede Kamer.

Het aantal steeg van 19.100 in 2010 tot 20.100 in 2010, een stijging van 5,2 procent. "De stijgende trend van de afgelopen jaren zet zich hiermee helaas door", schrijft Schultz.

De stijging wordt vooral veroorzaakt door meer ongevallen met fietsers en ouderen. Dit is weer te verklaren doordat er meer wordt gefietst door 50-plussers, die vaak een gevaar op de weg vormen. Hun fietsgebruik is tussen 1993 en 2009 gestegen met ongeveer zestig procent. "Dit komt zowel door de vergrijzing als door een toename in het fietsgebruik per persoon."

In de plannen voor verkeersveiligheid is hiermee geen rekening gehouden. Schultz gaat bekijken of de doelstellingen moeten worden aangepast. "Vanzelfsprekend span ik mij maximaal in om het aantal verkeersslachtoffers zo laag mogelijk te houden, maar voel er niet voor om maatregelen te treffen die de mobiliteit van ouderen aantast gezien de positieve gezondheidseffecten van bewegen."

De ongelukken doen zich vooral voor op lokale wegen. Daarom heeft de bewindsvrouw met gemeenten afgesproken dat zij volgend jaar 'fietsonveilige situaties' gaan aanpakken. Ook is inmiddels een aantal onderzoeken ingesteld 'om meer inzicht te krijgen in de aard en oorzaak van fietsongevallen'. Ook dat moet aanvullende maatregelen opleveren om ongelukken te voorkomen.

Enkele resultaten zijn al bekend. Zo blijkt dat vooral het gedrag van oudere fietsers leidt tot ongevallen. Ouderen moeten zich daarom meer bewust worden van hun eigen kwetsbaarheid. Daarover zijn afspraken gemaakt met de ouderenbonden en de Fietsersbond. Ook cursussen voor het omgaan met de elektrische fiets kan helpen, aldus Schultz.