'Samenwerking NS en ProRail op de schop'

Het ontbreekt de NS en spoorbeheerder ProRail aan een gezamenlijke en afgestemde visie over het spoorsysteem. Om dit te bereiken moet de huidige samenwerking grondig op de schop, blijkt uit een onderzoek dat beide organisaties hebben laten uitvoeren en dat staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) nu naar de Kamer heeft gestuurd.

Ook verschillen NS en ProRail van mening over hun verantwoordelijkheid als het gaat om drie van de vijf gebieden waar wordt samengewerkt: de dienstregeling, capaciteitsverdeling en de stations. Slechte samenwerking zorgt ook voor de problemen als gevolg van het winterweer, staat in het onderzoek dat is uitgevoerd door een extern bureau.

Het kabinet stuurde de belangrijkste conclusies van dit rapport al eerder naar de Kamer. Nu heeft de bewindsvrouw ook het rapport zelf openbaar gemaakt. NS en ProRail zijn inmiddels aan de slag gegaan om een 'meer duurzame samenwerking' op touw te zetten, mét een onderling afgestemde visie en strategie, schreef minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) begin oktober aan de Kamer.

Volgens het onderzoek zijn daarvoor 'forse veranderingen en een grondige herziening van de huidige samenwerking nodig'. Voor een goed functionerend spoorsysteem is namelijk een 'feilloos werkende coördinatie' tussen de NS en ProRail nodig, aldus het rapport.

NS en ProRail liggen regelmatig onder vuur vanwege storingen. In de Tweede Kamer gaan stemmen op om beide organisaties te hervormen. Zo wil de VVD dat ProRail wordt ondergebracht bij Rijkswaterstaat, om zo de greep van het ministerie op de spoorbeheerder te vergroten. De SP wil dat NS en ProRail gaan fuseren.

Mansveld wil voorlopig niet reageren op de toekomst van beide spoorbedrijven. Ze wil eerst praten met de Kamer over de toekomstvisie voor het spoor waar zij momenteel aan werkt. De organisatorische invulling van de NS en ProRail is daarbij van ondergeschikt belang, zei de bewindsvrouw eerder deze week in de Kamer.