Talpa zet in op Chinese markt

Talpa breidt uit verder uit in China. Het Nederlandse mediabedrijf gaat samen met het Chinese Puji Star Media de Chinese markt op. Het nieuwe bedrijf, Talpa China Star, gaat zich bezighouden met de productie en exploitatie van televisieformats die door Talpa zijn ontwikkeld, laat het bedrijf maandag weten.

Het succesvolle talentenprogramma The Voice heeft al een Chinese variant. Het eerste seizoen, dat door productiebedrijf Star China werd geproduceerd, bereikte daar volgens Talpa ruim een half miljard kijkers. Ook Ik Hou van Holland, Sing It en Dating in the Dark van Talpa kregen een Chinese versie.

"Wij doen al jaren zaken op de Chinese tv-markt, maar op een veel keinere schaal", zegt Talpa-directeur Pim Schmitz. Puji Star Media werd eerder dit jaar opgericht door onder meer het mediabedrijf van Rupert Murdoch, News Corp, en het door de staat gesteunde China Media Capital.

Met de samenwerking denkt Schmitz te kunnen inspelen op de 'razendsnel groeiende Chinese mediamarkt'. "Kortom, dit is een belangrijke stap voor Talpa in China."


Talpa zet in op Chinese markt (Foto: Novum)