Rechter: nutteloze boete is nutteloos

Ook de rechter vindt de boete die Guus van Dam in juli kreeg door een foutje met parkeer-app Yellowbrick een beetje overdreven.

Wat was er ook alweer aan de hand? Van Dam ging in juli wat eten aan de Cruqiusweg in Oost. Via de app Yellowbrick op zijn telefoon betaalde hij 2,40 euro bij de dichtsbijzijnde parkeerpaal. Na zijn etentje had Van Dam vreemd genoeg wel een boete. Hij had namelijk een andere parkeerpaal, 50 meter verderop, moeten kiezen, waar parkeren 3 euro kost.

Van Dam kreeg een boete van maar liefst 56,90 euro, terwijl hij in de veronderstelling was gewoon netjes te hebben betaald. Hij stelde parkeerbeheerder Cition daarom voor om het verschil van 60 cent te betalen. Maar dat kon niet, Van Dam's bezwaarschrift werd ongegrond verklaard. Nou, dacht Van Dam, dan wil ik wel de 2,40 terug die ik wél heb betaald. Uit principe. Na enige rompslomp maakte Cition in oktober 1,84 euro over naar Van Dam.

Daar liet Van Dam het echter niet bij zitten, hij stapte ook naar de kantonrechter. En de rechtbank heeft de gedupeerde parkeerder nu alsnog gelijk gegeven. "Hoewel het de verantwoordelijkheid van de parkeerder is, wil ik in dit geval de eiser tegemoet komen", oordeelde de rechter.

Toeval of niet, vlak voor de uitspraak kreeg Van Dam bericht van de gemeente dat het bij nader inzien allemaal 'een incident' is. De gemeente geeft Van Dam de 56,90 euro van de boete terug en maakte ook de 42 euro over die hij de kantonrechter moest betalen om de zaak voor te laten komen.

Van Dam is blij dat de rechter hem gelijk heeft gegeven. Uit reacties op de website van AT5 bleek bij eerdere berichten dat Van Dam echter niet de enige is die dit soort problemen met Yellowbrick meemaakte. "Het is heel onoverzichtelijk, de gemeente houdt het op een incident, maar iedereen trapt er in", zegt hij. "Ik ga nu weer chipknippen denk ik."