Pekelvoorraad voor snelwegen met kwart gestegen

De pekelvoorraad om snelwegen ijsvrij te houden is in een jaar tijd met een kwart gestegen tot 210 miljoen kilo. Die hoeveelheid moet genoeg zijn om de rijkswegen tijdens een strenge winter zonder tussentijdse aanvulling te kunnen bestrooien. Dat heeft Rijkswaterstaat donderdag laten weten.

Rijkswaterstaat heeft voor het eerst in de zomer strooizout ingeslagen om de voorraad op peil te brengen, laat een woordvoerder weten. "Voorheen vulden leveranciers onze vijf zoutdepots tijdens de winter aan. Dat had als nadeel dat er bij een aanhoudende koudeperiode een tekort aan strooimiddel ontstond, omdat ook andere partijen naarstig zout nodig hadden. Dat willen we nu voor zijn."

In Nederland is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor gladheidbestrijding op de rijkswegen. Provincies, gemeenten en waterschappen zijn belast met het ijs- en sneeuwvrij houden van provinciale wegen, straten binnen de bebouwde kom en fietspaden. Zij beschikken over hun eigen zoutreserve. De pekelberg voor dit winterseizoen is groter dan de hoeveelheid uitgestrooid zout in de voorgaande winters. "Ondanks de Elfstedenkoorts in het afgelopen seizoen, werd er slechts 44 miljoen kilo zout op de weg uitgeworpen. In het jaar daarvoor werd tijdens de lange vorstperiode 160 miljoen kilo verbruikt." Een recent topjaar was volgens haar 2008 met in totaal 191 miljoen kilo zout.

Bij een zoutschaarste wordt het zogeheten zoutloket ingeschakeld dat het beschikbare en overgebleven zout verdeelt onder de wegbeheerders die het nodig hebben. Vorig jaar meldden veel minder wegbeheerders zich aan bij het loket. Een van de redenen zou zijn dat gemeenten zich niet opgaven, omdat ze niet wilden opdraaien voor zouttekorten van andere gemeenten.

In 2015 moeten alle overheidsdiensten zo duurzaam mogelijk inkopen. Rijkswaterstaat bestudeert nog alternatieven voor het minder milieuvriendelijk gemaakte zout.

Zoutproducent Eurosalt levert al 'biozout' aan een aantal gemeenten in Noord-Brabant. Dat zout blijft over als restproduct bij de fabricage van ruitenwisservloeistof uit plantaardige olie, legt een woordvoerder uit. "De overheid gebruikt voornamelijk zout dat met water uit zoutlagen in de grond is gespoten. Wat bovenkomt is pekel. Deze zoutwinning is niet duurzaam, omdat zout aan toekomstige generaties wordt onttrokken en bovendien grote holten in de grond ontstaan."