Amsterdam investeert in fietsenrekken en fietspaden

De gemeente Amsterdam gaat vanwege de groeiende stroom fietsers in de hoofdstad bijna veertigduizend extra fietsparkeerplekken creëren en vijftien kilometer fietspad aanleggen. Dat staat in het Meerjarenplan Fiets. Tot 2016 trekt de gemeente daar 57 miljoen euro voor uit.

Het fietsgebruik in Amsterdam is de afgelopen twintig jaar met meer dan veertig procent gegroeid van 340 duizend naar 490 duizend dagelijkse fietsritten dit jaar. Naar verwachting zet die groei door. Het aantal fietsritten van en naar treinstations neemt naar verwachting tot 2020 toe met een kwart. Investeringen in voorzieningen voor al die fietsers zijn echter achtergebleven, met als gevolg overvolle fietsenrekken en drukke, smalle fietspaden, stelt de gemeente.

Voor 2020 worden daarom 38 duizend fietsparkeerplekken bijgeplaatst, vooral bij treinstations. Zo worden er bij het Centraal Station voor de komende vier jaar zeventienhonderd extra plekken gerealiseerd voor fietsen. In 2020 moet dat aantal zijn uitgebreid met minimaal veertienduizend extra parkeerplekken. Ook bij de nieuwe metrostations van de Noord/Zuidlijn worden extra fietsenrekken geplaatst.

Daarnaast wordt op de grootste knelpunten in de Amsterdamse binnenstad vijftien kilometer rood fietspad aangelegd. Waar mogelijk wordt het bestaande fietspad verbreed in verband met scooters en bakfietsen.

Voor 2020 investeert de gemeente met partijen als Prorail en Stadsregio Amsterdam in totaal bijna 120 miljoen euro in de aanpak van fietsparkeerplekken en het fietsnetwerk. Tot 2040 wordt gerekend op een bedrag van tweehonderd miljoen euro. Veel geld, maar vergeleken met andere vervoersvormen levert de investering in de fiets het meeste effect per euro op, laat de gemeente woensdag weten.


Amsterdam investeert in fietsenrekken en fietspaden (Foto: Novum)