'Leer weggebruikers wat te doen bij zwaailicht'

De overheid moet regels opstellen voor wat weggebruikers wel en niet mogen doen als hulpdiensten met zwaailicht willen passeren. Ook moet er bij de rijopleidingen meer aandacht komen voor hoe in zulke situaties moet worden gehandeld, concludeert het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) in een maandag uitgebracht rapport.

Bijna zestig procent van tweeduizend ondervraagde chauffeurs van voorrangsvoertuigen is bij een (bijna) ongeval betrokken geweest. Tot nu toe wordt in de rijopleiding vooral geleerd ruimte te maken voor een voorrangsvoertuig. Volgens het instituut weten echter veel automobilisten niet hoe ze dat moeten doen.

Het komt bijvoorbeeld regelmatig voor dat iemand bij een kruispunt voor een rood licht staat te wachten en dat er van achteren een ambulance nadert. De onderzoekers vroegen bestuurders van voertuigen met sirenes wat weggebruikers in zo'n situatie het beste kunnen doen.

Zij raden aan over de stopstreep te rijden en opzij te gaan, maar niet het kruispunt op te rijden. Er moet volgens de onderzoekers wel juridisch duidelijkheid komen of iemand in zo'n geval een stukje door rood mag rijden.

Ook kan het voorkomen dat iemand op de linkerbaan op de snelweg rijdt en geen ruimte heeft om rechts in te voegen als er van achter aan ambulance aan komt snellen. Het slechtste wat de automobilist in zo'n geval kan doen is hard remmen om alsnog in te kunnen voegen, hij zou dan beter extra gas kunnen geven om pas uit te voegen als daar ruimte voor is.

Verder is het belangrijk dat de automobilist duidelijk aangeeft wat hij gaat doen, zodat de hulpdiensten daar rekening mee kunnen houden. De bestuurder moet niet uitwijken naar een plaats die daar niet geschikt voor is, zoals de berm of het fietspad.

De hulpdiensten zelf zouden er goed aan doen om de richtlijnen op elkaar af te stemmen. Nu kan het bijvoorbeeld per regio verschillen of een ambulance met sirenes op de vluchtstrook of op de snelweg rijdt en dat kan voor de weggebruikers verwarrend zijn.