Sterke toename in claims om vertraagde vluchten

Rechtsbijstandbureaus zien de laatste twee dagen een enorme toename in het aantal claims voor een schadevergoeding na vertraagde of geannuleerde vluchten. Dat meldt Spits donderdag. De toename volgt op een uitspraak van het Europese Hof van Justitie dat dinsdag bevestigde dat vliegmaatschappijen reizigers moeten compenseren bij een vertraging van meer dan drie uur.

De krant maakte een rondgang langs organisaties waar reizigers een claim kunnen indienen. "Het aantal claims is geëxplodeerd", zegt Hendrik Noorderhaven van EU-claim. Hij zegt vijfhonderd procent meer aanvragen binnen te hebben gekregen. Hetzelfde geldt voor het bedrijf achter de website vlucht-vertraagd.nl., dat spreekt van 'een gekkenhuis'. De afgelopen dagen kwamen daar honderden claims tegelijk binnen.

Rechtsbijstandverzekeraar ARAG ziet met name een toename in het aantal vragen van cliënten dat al een claim had uitstaan. Veel zaken lagen stil omdat de rechtbank wilde wachten op de uitspraak van het hof. Omdat claims met terugwerkende kracht kunnen worden ingediend, kan het vliegmaatschappijen mogelijk miljoenen kosten. Henk van Dam van ARAG vreest dat maatschappijen dit gaan doorrekenen in de prijs van tickets.

Door de uitspraak van het hof hebben passagiers die minimaal drie uur na de oorspronkelijke geplande aankomsttijd hun eindbestemming bereiken recht op een vergoeding. Die kan oplopen tot zeshonderd euro. Er mag geen echter sprake zijn van buitengewone omstandigheden, zoals een onverwachte staking of extreme weersomstandigheden.