Ruim 1400 klachten en vragen voor ouderenombudsman

De ouderenombudsman heeft in de eerste drie maanden van zijn bestaan ruim 1400 vragen en klachten van senioren binnengekregen. Het merendeel van de klachten gaat over de bezuinigingen in de zorg. Zo klagen ouderen over minder uren huishoudelijke hulp en maken ze zich zorgen over de hoogtes van hun pensioen en AOW. Dat meldt het Nationaal Ouderenfonds, initiatiefnemer van de ouderenombudsman, maandag.

Uit het rapport over de eerste drie maanden van de ouderenombudsman blijkt dat ouderen het gevoel hebben op allerlei gebieden te worden gekort. Senioren met minder uren thuiszorg trokken aan de bel, net als ouderen met klachten over het gebrek aan persoonlijke aandacht in verzorgingshuizen.

Ook werd geklaagd over het feit dat apotheken medicijnen van verschillende merken verstrekken. Veel zorgverzekeraars vergoeden vaak alleen nog de goedkoopste variant van een geneesmiddel. Omdat fabrikanten en verzekeraars continu over prijzen onderhandelen, kunnen klanten telkens een ander merk meekrijgen van hetzelfde medicijn. Veel ouderen geven aan dit onprettig te vinden. Ook over goedkoop continentiemateriaal van slechte kwaliteit kwamen klachten binnen.

Het klachteninstituut speciaal voor ouderen werd op 27 juni gelanceerd. Volgens het Nationaal Ouderenfonds hebben veel senioren door de brij aan regelgeving en instanties geen idee meer waar ze terecht kunnen met klachten en vragen. De ouderenombudsman inventariseert klachten en verwijst ouderen door naar de juiste instellingen.