Krokettenfusie gaat niet door

De voorgenomen fusie tussen krokettenmakers Ad van Geloven en Royaan, bekend van het merk Mora, gaat niet door. Dat liet directeur Peter Doodeman van Ad van Geloven, producent van de Van Dobben-kroket, vrijdag weten. De eigenaars van de twee bedrijven, de investeringsfondsen Lion Capital en NPM, konden geen overeenstemming bereiken over de voorwaarden voor de fusie, die eind vorig jaar was aangekondigd.

"De eigenaars zijn het onder meer niet eens geworden over de financiële waardering van de twee bedrijven", licht Doodeman toe. De aanvullende voorwaarden die de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) aan de fusie had gesteld, zijn niet de reden dat de deal niet doorgaat, benadrukt de woordvoerder. "Maar het heeft natuurlijk niet geholpen."

De NMa eiste vorige maand als voorwaarde voor goedkeuring van de fusie dat het merk Van Dobben uit de supermarkt verdwijnt. Voor Ad van Geloven vormde dat echter geen aanleiding om de fusiebesprekingen stop te zetten.

De twee bedrijven gaan nu zelfstandig verder. Doodeman sluit echter niet uit dat zijn bedrijf binnenkort een andere samenwerkingspartner vindt. "Klanten consolideren nu, kijk maar naar de fusie tussen C1000 en Jumbo, en daarom moeten producenten zoals wij ook aan schaalvergroting doen."