'Bekwaamheid Poolse truckers zelden gecontroleerd'

Door onderbezetting controleert de inspectie zelden of Oost-Europese truckers wel de papieren hebben om gevaarlijke stoffen te vervoeren. De benodigde diploma's zijn in het buitenland gewoon te koop zonder dat er iets voor hoeft te worden gedaan, meldt het televisieprogramma Zembla vrijdag.

Om gevaarlijke stoffen te vervoeren, heeft een chauffeur een zogenoemd ADR-diploma nodig. Dat document is volgens het programma niet op echtheid te controleren. Ook is er geen Europese controle op de kwaliteit van de opleidingen. Een Poolse chauffeur zegt volgens het programma dat hij naar een vriend ging, hem geld gaf en zo het diploma kreeg.

De Inspectie Leefomgeving en Transport moet controleren of bij gevaarlijke transporten voldoende veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Door onderbezetting zou minder dan een procent van alle transporten worden gecontroleerd.

Twee grote Nederlandse transportbedrijven zouden Europese regelgeving overtreden door met illegale bedrijfsconstructies de Nederlandse cao te omzeilen. Via vestigingen in het buitenland laten ze Oost-Europese chauffeurs voor een veel lager loon werken. Ook zouden de chauffeurs per kilometer krijgen uitbetaald, wat verboden is omdat ze hierdoor sneller de rij- en rusttijdenwet overtreden.

Grote chemieconcerns als Shell en Exxonmobil weigeren veel Oost-Europese truckers omdat ze hun veiligheidstests niet halen. De vervoerders zouden dat oplossen door de goederen op te laten halen door een Nederlandse chauffeur, waarna een Oost-Europese chauffeur het transport op een parkeerterrein overneemt. De chemische bedrijven treden hier niet tegen op omdat hun verantwoordelijkheid bij de poort op zou houden.


'Bekwaamheid Poolse truckers zelden gecontroleerd' (Foto: Novum)