'Diensten HTM-chauffeurs gevaarlijk zwaar'

Bestuurders van trams en bussen van HTM draaien sinds begin dit jaar zulke zware diensten dat gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Dat stelt Omroep West vrijdag na onderzoek.

De bestuurders zeggen regelmatig diensten van negen uur te draaien, terwijl velen vinden dat ze zich na zeven of acht uur rijden minder goed kunnen concentreren. Als chauffeurs daarnaast achterlopen op hun schema, moeten ze dat in hun eigen pauze inhalen. Daardoor zouden ze soms heel korte pauzes hebben en urenlang achter elkaar in de tram rijden.

Een bijkomend probleem is dat de kaartverkoop in de tram sinds de invoering van de OV-chipkaart fors is toegenomen. Bestuurders kiezen er regelmatig voor kaartjes onder het rijden te verkopen, opdat ze niet achter op schema komen te liggen. Daarbij hebben ze minder aandacht voor het verkeer. De ondernemingsraad van HTM krijgt volgens Omroep West veel klachten over de werkdruk binnen van zowel tram- als buschauffeurs. Het aantal kop-staartbotsingen met trams is de laatste tijd toegenomen, zo constateert de or daarnaast. De raad wil daarom dat de directie kijkt of een verband bestaat tussen de hoge werkdruk en de botsingen.

De HTM-directie heeft aan de regionale zender laten weten geen klachten te hebben ontvangen over de werkdruk en concentratieproblemen onder buschauffeurs en trambestuurders. Directeur van HTM Dirk le Clercq zegt dat hij nog niets van de ondernemingsraad heeft gehoord. De directie zou pas een onderzoek overwegen als de raad met een officieel verzoek komt.