'Kinderen van immigranten presteren beter'

Kinderen van immigranten presteren gemiddeld beter op school en hebben een makkelijkere overgang naar volwassendom dan kinderen uit gewortelde families, zo ontdekten twee sociologen van The Johns Hopkins University.

Onderzoekers Lingxin Hao en Han S. Woo bekeken zo'n 11.000 Amerikaanse kinderen tussen 13 en 32 jaar oud. Ze gebruikten daarvoor de National Longitudinal Study of Adolescent Health, de belangrijkste bron voor de mentale en fysieke gezondheid van Amerikaanse kinderen.

De oorzaken hebben de twee niet onderzocht, maar ze suggereren dat twee factoren belangrijk zijn: ten eerste is er het grotere saamhorigheidsgevoel onder immigranten, die vaak steun bij elkaar zoeken in de nieuwe omgeving. Ten tweede is er de grotere aanmoediging van de ouders. De ouders moeten hebben vaak slechte baantjes, soms meerdere tegelijk, en ze willen hun kinderen hetzelfde lot besparen.

Opvallend is dat in Europa deze trend omgekeerd is: uit onderzoek uit 2009 blijkt dat kinderen van immigranten in Europa slechter leren dan autochtone kinderen. Naar de oorzaak van dat verschil is nog geen onderzoek gedaan.