Ombudsman: getreuzel Belastingdienst treft burger

De Belastingdienst doet stelselmatig veel te lang over de behandeling van verzoeken om een betalingsregeling voor de terugbetaling van toeslagen. Daardoor komen mensen met lage inkomens in acute financiële problemen. Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer luidt daarover woensdag de noodklok. Volgens de Belastingdienst zijn de problemen aan het eind van dit jaar verholpen.

De Belastingdienst doet een halfjaar over de afhandeling van dergelijke verzoeken, terwijl de maximale behandeltermijn acht weken is. Het gaat om mensen die een terugbetalingsregeling willen treffen voor te veel ontvangen huur-, zorg- en/of kinderopvangtoeslag. Inmiddels wachten negenduizend mensen op zo'n regeling.

Zolang het verzoek om een betalingsregeling nog niet is gehonoreerd, houdt de Belastingdienst de toeslagen vaak geheel in. Daardoor komen mensen met lage inkomens in de financiële problemen, aldus de ombudsman.

De Belastingdienst heeft toegezegd extra personeel in te zetten om de achterstanden weg te werken. Aan het eind van dit jaar moet dat volgens een woordvoerder het geval zijn. De woordvoerder kon niet zeggen hoeveel mensen in de problemen zijn gekomen doordat hun verzoek om een betalingsregeling niet op tijd werd behandeld.