AH waarschuwt winkels voor nepbarcode

Albert Heijn heeft maandag alle supermarkten op de hoogte gesteld van een advertentie in een nepversie van nrc.next-kranten waarin wordt opgeroepen te frauderen met een streepjescode. Dat heeft een woordvoerster van AH maandag bevestigd.

In de advertentie staat een streepjescode van Euroshopper tomatenpuree. Lezers worden opgeroepen de code uit te knippen en over de barcode van andere, duurdere producten te plakken. De zegsvrouw van AH kon niet zeggen of de winkels maatregelen hebben getroffen om de fraude tegen te gaan. "De inhoud van de krant is voor rekening van de makers."

Het blad 'Distrifood' haalt bronnen aan die zeggen dat AH een waarschuwingssignaal op het artikel heeft gedaan, waardoor kassamedewerkers gewaarschuwd worden als de streepjescode van tomatenpuree wordt gescand.

Actievoerders brachten maandag 175.000 exemplaren van een nepversie van nrc.next uit. Deze werd gratis verspreid op stations en enkele universiteiten.