Vliegroutes Schiphol gescheiden

De vliegroutes van Schiphol worden gescheiden van die van regionale vliegvelden en militair verkeer. Zo kan Schiphol groeien van 437 duizend vluchten vorig jaar naar 510 duizend in 2020, blijkt uit de Luchtruimvisie die staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Joop Atsma (CDA) en minister van Defensie Hans Hillen (CDA) maandag naar de Kamer hebben gestuurd.

De vliegroutes worden aangepast om het aantal files in de lucht terug te dringen. Vliegtuigen volgen vaste routes en moeten voor de veiligheid een minimale afstand tot elkaar houden. Een vliegtuig dat vanuit het oosten op weg is naar Schiphol kan bijvoorbeeld vertraging oplopen als het achter een langzamer vliegtuig op weg naar Lelystad Airport zit.

Door dit verkeer te scheiden moet dat verleden tijd worden. Ook wordt luchtruimte die eerder alleen mocht worden gebruikt door Defensie straks opengesteld voor de burgerluchtvaart.

Niet alleen Schiphol kan hierdoor groeien, ook Lelystad Airport en Eindhoven Airport zouden hiervan profiteren. Zij kunnen volgens Atsma samen zeventigduizend vluchten per jaar gaan verzorgen.

Lelystad Airport had al uitbreidingsplannen. Schiphol had daar vraagtekens bij gezet uit angst dat de groei het vliegverkeer van en naar Schiphol zou verstoren. Dat zou nu geen probleem meer zijn.


Vliegroutes Schiphol gescheiden van rest (Foto: Novum)