'NS plukt weer reizigers'

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV heeft opnieuw geklaagd bij de NMa over het machtsmisbruik van de NS. De NS is exploitant van de normale binnenlandse treinen, maar ook van de dochteronderneming HSA die de treinen op de Hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Breda en België exploiteert. De NS heft vanaf morgen binnenlandse treinen op, en laat zijn dochteronderneming in de plaats daarvan de duurdere Fyra-treinen rijden.

De NMa treedt als monopoliewaakhond niet preventief op. Maar vanaf morgen is er werkelijk sprake van benadeling van de consument door een monopolist, stelt Voor Beter OV. De normale treindienst tegen normaal tarief wordt verder ingekrompen, met als gevolg overvolle treinen op het binnenlandse net, waardoor de treinreizigers de duurdere Fyra worden ingejaagd.

Wanneer de NS niet ook grootaandeelhouder van de concurrerende High Speed Alliance zou zijn geweest, had het bedrijf zijn Intercitydienst tussen Amsterdam en Rotterdam niet als een mak schaap naar de slachtbank laten leiden,” aldus Rikus Spithorst van Voor Beter OV, “Dat dit nu wel gebeurt, is het schoolvoorbeeld van monopolistengedrag.