EA bewaart nieuwe IP's voor volgende generatie

Volgens Frank Gibeau, president van EA Labels, is het geen goed idee om nog zo laat in de huidige generatie consoles een nieuwe IP te lanceren. Gibeau vindt dat ontwikkelaars juist nu hun gevestigde IP's moeten verbeteren. Dit zei hij in een interview met gamesindustry.biz.

Gibeau is van mening dat je een nieuwe IP aan het begin van een nieuwe generatie moet lanceren. “The time to launch an IP is at the front-end of the hardware cycle, and if you look historically the majority of new IPs are introduced within the first 24 months of each cycle of hardware platforms.”

EA, die inderdaad op het moment voornamelijk met sequels bezig is, heeft volgens Gibeau wel een paar nieuwe IP's klaarstaan. “Right now, we’re working on three to five new IPs for the next gen, and in this cycle we’ve been directing our innovation into existing franchises.”

Volgens Gibeau is het vanuit financieel oogpunt gewoon niet verstandig om nu nog met een nieuwe IP te komen. “As much as there’s a desire for new IP, the market doesn’t reward new IP this late in the cycle. They end up doing okay, but not really breaking through. We have to shepherd the time that our developers spend, as well as the money that we spend on development in a positive way, so we're focused on bringing out a bunch of new IPs around the next generation of hardware."

We zullen zien of meneer Gibeau gelijk heeft wanneer aankomende games zoals The Last of Us, Dishonored en Beyond: Two Souls in de winkels liggen.