Tena stopt met bellen incontinente patiŽnten

Tena stopt voorlopig met het bellen van incontinente patiënten. De luierfabrikant meldt vrijdag in overleg te gaan met alle betrokken partijen.

Op verzoek van apothekers bellen vijftien tot twintig verpleegkundigen van Tena sinds enkele maanden met patiënten om te praten over hun urineverlies. Aan de hand van die gesprekken krijgen apothekers advies welk product gewenst is. De apothekers hebben Tena ingeschakeld omdat ze van zorgverzekeraar Achmea hun cliënten moeten indelen in een gebruikersprofiel.

Donderdag ontstond hier ophef over. Volgens patiëntenverenigingen worden patiënten gebeld terwijl ze hier helemaal niet om hebben gevraagd. De fabrikant bezweert echter dat patiënten alleen worden gebeld als zij daar geen bezwaar tegen hebben, en wijst naar de apothekers. Die zouden ook gegevens doorgeven van patiënten die geen toestemming hebben gegeven.

Minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) zei dat het niet door de beugel kan dat bedrijven de beschikking krijgen over patiëntgegevens. "Apothekers hebben zich te houden aan de wet als het gaat om privacybescherming", zei ze. De minister laat uitzoeken wat er aan de hand is.

Ook op het forum is een discussie te volgen over zorgelijke ontwikkelingen zorgverzekeraars.