Todt: "FIA wil kosten in F1 verder beperken"

FIA-president Jean Todt zal er alles aan doen om de kosten in de Formule 1 verder terug te brengen. De Fransman weet dat er momenteel een twist is rond de werking van het Resource Restriction Agreement, maar ook dat om de sport in de toekomst gezond te houden er meer moet gebeuren.

Voor de nabije toekomst staan er echter een aantal maatregelen te wachten die de renstallen op veel kosten kunnen jagen. Ten eerste is er in 2014 de invoering van de 1,6 liter V6 Turbomotor die als duur wordt beschouwd. Daarnaast komen er in 2013 of 2014 maatregelen die de chassis aanzienlijk doen veranderen. Dit zou de teams ook op kosten jagen, maar vandaag is in de vergadering van de World Motor Sport Council besloten dat er op dit gebied kosten moeten worden bespaard. Een stemming over de maatregelen zal voor 30 juni plaatsvinden.

Todt gaf tegenover Autosport uitleg. "Het klopt dat de introductie van de nieuwe motoren extra kosten met zich meebrengt, maar we overleggen met de motorleveranciers om ervoor te zorgen dat de kosten niet al te erg stijgen. We denken er bijvoorbeeld aan om het aantal motoren dat een coureur per jaar mag gebruiken verder terug te brengen. Nu staat dat nog op acht, maar in 2014 willen we dat terugbrengen naar vijf en dan vervolgens naar vier in 2015."

"Daarnaast spreken we ook met vertegenwoordigers van de teams en motorleveranciers over de kosten van het ontwikkelen van de nieuwe chassis en over wat een nieuwe motor moet gaan kosten. Tien van de twaalf teams hebben ons verder bovendien gevraagd om door middel van een nieuwe RRA nieuwe regels in te voeren die de algemene kosten verder moeten drukken. Dat is dus ook iets wat we nu aan de onderhandelingstafel bespreken."