Crytek: 'DLC melkt consumenten dood'

Cevat Yerli, CEO van Crytek, wil graag dat Crytek een free-to-play gamesontwikkelaar wordt. Hij maakt zich zorgen over premium pricing en de grote hoeveelheid DLC. Zodra Crytek alle contracten heeft afgerond gaat de ontwikkelaar alleen nog maar free-to-play games maken.

"Als je kijkt naar wat voor games er worden gemaakt, en dan vooral verpakte games met een hoesje, dan zie je alleen maar DLC en premium services. De consument wordt letterlijk doodgemolken," vertelde Yerli. "Tijdens de ontwikkeling van onze consolegames wisten we al zeker dat de toekomst online en free-to-play is. Op dit moment zijn we nog bezig met de overgang van fysieke games naar een complete free-to-play ervaring."

Yerli verzekert ons ervan dat dit niet ten koste zal gaan van de kwaliteit. "We hebben als voorbeeld Warface. We willen alleen goede games maken. We spreken dan over budgets tussen de tien en dertig miljoen dollar, dus daar leveren we niets in. Het enigste verschil is dat mensen nu geen geld hoeven uit te geven om het spel te spelen. Ik denk dat dit een nieuwe soort van games gaat worden, iets wat alles gaat veranderen en uiteindelijk het meest gebruiksvriendelijk zal zijn."

Warface wordt Cryteks eerste free-to-play game en moet later dit jaar uitkomen. Alle toekomstige projecten van Crytek gaan gebruik maken van Cryteks social gaming platform: GFACE.