Spoor krijgt nieuw beveiligingssysteem

Het spoor krijgt een nieuw beveiligingssysteem, het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Dat heeft het kabinet vrijdag besloten.

ERTMS is het modernste beveiligingssysteem voor het spoor. Bijkomend voordeel is dat de capaciteit van het spoor wordt vergroot, omdat door het systeem treinen dichter op elkaar kunnen rijden. Onder meer de hogesnelheidslijn en de Betuweroute zijn al uitgerust met het systeem. Ook de nieuwe Hanzelijn wordt uitgerust met ERTMS.

De landelijke invoering van het systeem neemt waarschijnlijk minstens tien jaar in beslag. Om de veiligheid van het spoor op de korte termijn te verbeteren, wordt extra geïnvesteerd het huidige beveiligingssysteem ATB-Vv. In april konden bij Amsterdam nog twee treinen op elkaar botsen omdat een sein was uitgerust met een verouderde ATB-versie, die niet ingrijpt bij snelheden lager dan 40 kilometer per uur.

Met het besluit om het spoor uit te rusten met ERTMS voert demissionair minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) een van de aanbevelingen van de commissie-Kuiken uit, die onderzoek deed naar het spoorbeleid. Kuiken velde een kritisch oordeel: het ontbreekt aan regie en visie op het spoor. De strategie is veel te veel gericht op de korte termijn, wat een risico inhoudt voor de kwaliteit van het spoorstelsel.

Koninklijk Nederlands Vervoer laat in een reactie weten blij te zijn met het besluit om het spoor uit te rusten met ERTMS. De gekozen aanpak zorgt voor meer veiligheid op de korte termijn en leidt tot een efficiënter systeem op de lange termijn, aldus KNV.