Onderzoeksraad bekijkt botsveiligheid treinen

De Onderzoeksraad voor Veiligheid bekijkt of scherpere veiligheidseisen nodig zijn voor treinen. Aanleiding is het hoge aantal slachtoffers bij een frontale botsing tussen een sprinter en een intercity, vorige maand in Amsterdam. Daarbij vielen een dode en meer dan honderd gewonden.

Op het gebied van veiligheid in treinen zijn er volgens een woordvoerder nog maar weinig regels. In Nederland is hier nog maar weinig onderzoek naar gedaan.

Als een vervoerder een trein bestelt, kan hij zelf aangeven hoe die moet worden ingericht. "Het interieur moet dan hufterproof zijn, het moet de sociale veiligheid ten goede komen en ook de veiligheid van de passagiers is van belang. De vraag is nu of er genoeg eisen zijn om dat laatste te waarborgen."

De raad gaat hier met fabrikanten en collega's in het buitenland over praten. Ook worden proeven gedaan. Bij auto's en treinen wordt al langer rekening gehouden met botsveiligheid, maar bij treinen is dat volgens de raad nog relatief nieuw.

Het onderzoek moet in het najaar klaar zijn. De raad richt zich ook op de oorzaak van het ongeluk. "Het is bekend dat er een rood sein is gemist, maar dat is de laatste veiligheidsschakel. Wij willen ook weten wat daarvoor is misgegaan in de dienstregeling en de planning."