Jongeren proberen minder alcohol te kopen

Jongeren onder de 16 jaar proberen minder vaak alcoholische drank te kopen. Onder 16- en 17-jarigen werd wel vaker een poging gedaan om sterkedrank te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

In 2011 gaf acht procent van alle jongeren aan wel eens sterkedrank te bestellen. In 2001 was dat nog vier procent. Volgens de VWA is die stijging vooral te danken aan jongeren van 16 en 17, waarvan er vorig jaar 23 procent sterk alcoholische dranken probeerde te kopen. Het kan dan gaan om shotjes, wodka of rum.

Minder dan een procent van alle jongeren onder de 16 jaar probeerde zelf zwak alcoholhoudende drank kopen. In 2001 was dat nog vier procent. Vooral in kroegen en supermarkten daalde het aantal pogingen om bier of wijn te kopen.

Drank werd vorig jaar onder alle minderjarigen vooral ingeslagen in supermarkten (76 procent) en in kroegen of discotheken (46 procent). 74 procent van de jongeren geeft aan wel eens alcohol te krijgen van een oudere vriend. Dat percentage zit na een daling tot 50 procent sinds 2007 weer in de lift.


Jongeren proberen minder alcohol te kopen (Foto: Novum)