Blizzard verdient flink aan handel tussen gamers

Gamestudio Blizzard Entertainment pakt vijftien procent op elke verhandeling van virtuele grondstoffen in het actierollenspel Diablo 3. Als spelers wapens of kleding verkopen, pakt het gamebedrijf een dollar en dat is nog niet alles.

Zodra ze hun verdiende virtuele valuta willen omzetten in echt geld pakt het gamebedrijf nog eens vijftien procent. Dat heeft Blizzard dinsdagavond bekendgemaakt. Om virtuele voorwerpen, waaronder kleding en wapens, te kunnen kopen, kunnen spelers hun tegoed voor het spel opwaarderen. Hiervoor gebruikt het bedrijf de virtuele portemonnee Battle.net Balance. Via dit systeem kunnen gamers ook aankopen doen in de webwinkel van Blizzard. Het gamebedrijf vraagt geen extra geld wanneer gamers besluiten hun virtuele goudstukken om te zetten in tegoed voor Battle.net Balance.

Met Diablo 3 is het de eerste keer dat de gamestudio de handel in virtuele voorwerpen omarmt. In het online spel World of Warcraft strijdt het Amerikaanse gamebedrijf juist tegen de handel in virtuele goudstukken.

Diablo 3 is 15 mei verkrijgbaar voor pc en Mac. Het gamebedrijf werkt nog aan een versie voor een of meerdere spelcomputers.