TomTom in rode cijfers

Navigatiedienstverlener TomTom is in de rode cijfers beland. Het heeft nog geen oplossing gevonden voor de gestaag dalende vraag naar navigatiekastjes, bleek woensdag bij de publicatie van de kwartaalcijfers van het bedrijf.

TomTom leed een bescheiden verlies van anderhalf miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar werd nog elf miljoen euro winst geboekt. De omzet daalde met twaalf procent naar 233 miljoen euro. Het bedrijf zag zijn omzet uit de verkoop van navigatiekastjes met twintig procent afnemen. Eerder kon het die daling deels compenseren met stijgende verkopen aan de auto-industrie, die navigatieapparatuur van TomTom in nieuwe auto's inbouwt.

Dat was er nu echter niet meer bij. De zogenoemde automotive-divisie zag zijn omzet met drie procent dalen. Volgens TomTom komt dit doordat automerken waarmee het bedrijf samenwerkt, te maken hebben met moeilijke marktomstandigheden.

TomTom constateert in een begeleidend persbericht dat de markt voor navigatiekastjes in Europa, waar het een marktaandeel van 46 procent heeft, afgelopen jaar met vierhonderdduizend stuks is gekrompen naar twee miljoen. In Noord-Amerika, waar TomTom een kwart van de markt bezit, was de krimp zelfs twee keer zo groot.

TomTom heeft op navigatiegebied in toenemende mate te maken met concurrentie van smartphones. De omzet uit de inbouw van kastjes kan de dalende inkomsten uit de verkoop van de kastjes nog bij lange na niet compenseren. Het bedrijf ziet zijn omzet en winst daarom al vier jaar op rij dalen.

In 2007 haalde het bedrijf nog een omzet van 1,74 miljard euro, tegen 1,27 miljard vorig jaar. De winst kalfde tussen 2007 en 2011 met 77 procent af naar 73 miljoen euro. Nu lijdt TomTom dus voor het eerst in zijn bestaan verlies. Dit jaar verwacht TomTom een omzet van 1,1 miljard euro te halen.


TomTom in rode cijfers (Foto: Novum)