'Zynga moet bekender dan Nike worden'

Mark Pincus, CEO van Zynga, wil dat Zynga bekender wordt dan Nike. "Het logo, de hond, moet herkenbaarder zijn dan de swoosh van Nike, en iets voor je betekenen," aldus Pincus op het USA TODAY Forum. Zynga is voornamelijk bekend van spelletjes zoals FarmVille.

"Ons logo is mijn hond Zynga. Ik wil dat wanneer mensen dat zien, ze weten dat het een social game is en dat je meer zult terugkrijgen voor de moeite die je in het spel steekt," vertelde Pincus. "Ik ben erg gericht op een positief rendement voor onze gebruikers. Als spelers vijftien minuten spelen hoop ik dat ze zich niet alleen hebben geamuseerd, maar ook dat wij de relaties in hun leven verbeterd hebben. Ik daag mijn teams uit om een spel te maken waardoor mensen tenminste een nieuw persoon per dag ontmoeten. En het werkt. Er zijn mensen die dankzij onze spelletjes trouwen."

Toen Pincus Zynga oprichtte, maakte hij wel enkele fouten. Hij gaf zijn team teveel vrijheid en noemde iedereen die in het begin bij het bedrijf kwam werken 'het oprichtersteam'. "Het is moeilijk om dingen 'af te pakken' van mensen, en om hun status te veranderen. In het begin was het oprichtersteam erg gemotiveerd, maar later ontstonden er vreemde ego's en voelden tenminste 30 of 40 mensen zich als de mede-oprichters van Zynga."

Pincus heeft van zijn fouten geleerd. Als laatste sprak hij ook over leiderschap. "Er is zoveel ambitie in de wereld, maar er zijn zo weinig leiders. Leiden is eng en riskant. Het betekent dat je je hand moet kunnen opsteken om te zeggen dat het bedrijf de verkeerde kant op gaat, en dan moet je het ook nog eens oplossen," vertelde hij. "Een paar maanden geleden hield ik een presentatie. Er was een 21-jarige ingenieur die mij constant onderbrak om vragen te stellen en mij uit te dagen met 'ik snap niet waarom Zynga dit doet' en 'dit is dom'. Ik heb hem aangenomen, hij was slim en ik had hem nodig."

Zynga logo