'Italiës cultuur moet economie redden'

Particuliere investeringen in de musea en galeries van Italië en de schijnbaar onstilbare Chinese en Indiase honger naar kunst en archeologie kunnen helpen de recessie in het land te keren. Dat heeft Mario Resca, directeur-generaal van het Italiaanse ministerie van cultuur en voormalig directeur van de Italiaanse tak van hamburgerketen McDonalds, woensdag gezegd.

In gesprek met een kleine groep buitenlandse correspondenten in Rome zei Resca dat Italië zich moet richten op het geld van investeerders om het economisch potentieel van zijn culturele erfgoed ten volle te benutten. Premier Mario Monti zou er daarom goed aan doen investeerders belastingvoordelen in het vooruitzicht te stellen wanneer zij hun geld in musea en archeologische trekpleisters steken.

"Het is moeilijk (de economie, red.) te herstarten met productie", aldus Resca. De verkoop van auto's en koelkasten helpt het land er volgens hem niet bovenop. Italië kan wel het toonaangevende land worden op het gebied van cultuurtoerisme, zei hij. "Indiërs en Chinezen komen niet om in Italië te zwemmen of te skieën, maar om onze cultuur te zien."

Resca werd in 2008 door toenmalig premier Silvio Berlusconi aangesteld om het artistieke en archeologische erfgoed zo veel mogelijk te gelde te maken. Hij heeft er al op aangedrongen de openingstijden van musea te verruimen, zodat meer Italianen deze kunnen bezoeken. "Als we een museum al om 17.00 uur sluiten, kunnen er alleen vakantiegangers naar toe."

In het begin werden er scheve blikken geworpen op de voormalige hamburgerchef die de situatie van nationale musea en monumenten moest verbeteren. De kunstwereld schreeuwde moord en brand en trok zijn professionele achtergrond ernstig in twijfel. Zelf dacht Resca daar anders over: "Je kunt je afvragen of een kunsthistoricus de ideale persoon is om Pompeii te besturen, met negenhonderd medewerkers en contracten die moeten worden gesloten."