Speelgoedmaker Jumbo zet Stratego online

Fans van het bordspel Stratego kunnen het spel vanaf donderdag online spelen. Speelgoedmaker Jumbo heeft na 'grote vraag van liefhebbers' een online versie van het strategische oorlogsspel op de eigen website gezet. Later dit jaar volgen ook versies voor iPad en mobiele telefoon.

De nieuwe digitale versie van het spel is ontwikkeld samen met het gamebedrijf Keesing Games, onderdeel van Telegraaf Media Groep. De Nederlandse gamestudio Triangle Studios maakte in 2008 al een versie van Stratego voor Nintendo DS.

Het online zetten van Stratego past in Jumbo's strategie 'om steeds meer klassieke spellen en puzzels online te brengen'. Volgens de speelgoedfabrikant heeft inmiddels bijna de helft van de Nederlandse bevolking de voorkeur om online spellen te spelen, in plaats van met echte borden en pionnen.

Door het bordspel zelf digitaal aan te bieden maakt Jumbo niet de 'fout' van concurrent Mattel. Dat bedrijf zag zijn bordspel Scrabble in digitale vorm enorm populair worden onder de naam Wordfeud. Ondanks dat de speelgoedfabrikant de verkoop van zijn bordspel zag stijgen, liep het flink wat geld mis. Volgens techblog Bgdna haalt Bert Huss IT, het Noorse eenmansbedrijf achter Wordfeud, 75.000 dollar per dag op.


Speelgoedmaker Jumbo zet Stratego online (Foto: Novum)