Onderzoek naar 'lakse' werkwijze IGZ

Minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) heeft een onafhankelijk onderzoek ingesteld naar de werkwijze van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Dat gebeurt naar aanleiding van een meldpunt van het consumentenprogramma TROS Radar en de Nationale Ombudsman.

Meer dan driehonderd mensen klaagden dat de inspectie klachten van patiënten vaak niet serieus nam, te weinig met ernstige meldingen deed en te langzaam werkt. Schippers wil dat het onderzoek helpt het vertrouwen in de inspectie te herstellen. Op dit moment ontbreekt het daaraan, zo schrijft ze maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

In de ogen van de minister moet de IGZ 'daadkrachtig, proactief en klantvriendelijk' zijn. Zaken mogen niet langer dan een jaar openstaan, tenzij daar een goede reden voor is. De inspectie moet daarnaast beter aangeven als een zaak niet bij de IGZ thuishoort.

Het onderzoek wordt geleid door voormalig D66-minister Winnie Sorgdrager. TROS Radar besteedt maandagavond aandacht aan de zaak. Het opgestelde zwartboek met alle klachten wordt in de uitzending aangeboden aan Schippers.

Inspecteur-generaal Gerrit van der Wal van IGZ zegt in een reactie de klachten 'zeer serieus' te nemen. "Ik besef dat we in te veel zaken niet doortastend genoeg zijn geweest en onvoldoende oog hebben gehad voor de kwetsbare positie van de patiënt. Ik realiseer me dat dit het leed van sommige mensen mogelijk heeft verzwaard en dat betreur ik ten zeerste."

Van der Wal beaamt dat de IGZ beter en duidelijker moet communiceren met burgers. Ook is de inspectie bezig met het verbeteren van de afhandeling van meldingen. "Doel is om sneller, eenduidiger en daadkrachtiger te handelen", aldus Van der Wal.


Onderzoek naar 'lakse' werkwijze IGZ (Foto: Novum)