'Apple smeert klanten onnodige garantie aan'

Apple leidt klanten in Nederland om de tuin door hen wijs te maken dat voor producten maar een jaar garantie geldt. Dat stelt de Consumentenbond, die dreigt naar de rechter te stappen als Apple zijn garantiebeleid niet aanpast.

In Nederland is bij wet geregeld dat consumenten garantie op een product krijgen gedurende de hele verwachte levensduur. Apple zou klanten echter vertellen dat ze maar recht hebben op een jaar. Wie langer garantie wil, kan een zogenoemd AppleCare Protection Plan nemen, maar dat kost extra geld.

Als een klant bijvoorbeeld de goedkoopste iMac desktopcomputer van bijna twaalfhonderd euro koopt, kan hij de garantieperiode voor 179 euro verlengen tot drie jaar. Volgens de Consumentenbond is dit kostbaar en onnodig.

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, vindt dat Apple zijn klanten verkeerd informeert en hen onnodig dure garanties aansmeert. "Als het product na een jaar stuk gaat, heeft de klant ook zonder garantie recht op herstel."

Een Italiaanse rechter heeft Apple in januari een boete opgelegd van bijna een miljoen euro. De rechtbank oordeelde dat het Amerikaanse bedrijf misleidende informatie over de wettelijke garantieregels had verspreid.

'Apple smeert klanten onnodige garantie aan' (Foto: Novum)