'Wandelende dakloze hotspots geen goed idee'

Een marketingsbedrijf uit de Verenigde Staten heeft om ophef gezorgd tijdens de South by Southwest conferentie in Austin, Texas. Het bedrijf had daklozen ingehuurd om zich in te zetten als 'homeless hotspots'.  De conferentie is een groot opgezet evenement over technologie, muziek en film.

Dertien daklozen kregen een t-shirt met de opdruk 'I'M CLARENCE, A 4G HOTSPOT' en een nummer waar een sms naar gestuurd moest worden voor toegang tot het netwerk. De daklozen kregen de opdracht om zich op de drukste plekken op het terrein op te houden. Ze kregen hier twintig dollar per dag voor. De extra wifi-capaciteit moest ook de lokale mobiele netwerken ontlasten. Eventuele fooien van bezoekers mochten de dakloze hotspots zelf houden.

Niet iedereen vond het project een goed idee. Mensen vonden dat de daklozen werden uitgebuit. Tim Carmody, een blogger van Wired noemde het project ‘compleet problematisch’ en ‘iets uit een zwart-satirische science-fiction anti-utopia’. Anderen hadden er problemen mee dat de hotspots steeds aan de wandel gingen, waardoor het bereik slecht werd.

Op de laatste dag van het project verdedigde de directeur van het marketingbedrijf het project als volgt; "We zagen het als manier om daklozen mee te laten doen in de samenleving en met mensen te praten. Ze kunnen hun verhaal doen."