Schultz legt NS en ProRail boetes op

De NS en ProRail hebben van minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen boetes gekregen vanwege hun slechte prestaties in 2010 en 2011. Dat maakte minister vrijdag bekend.

ProRail krijgt een dwangsom opgelegd van driehonderdduizend euro vanwege het onvoldoende informeren van reizigers in 2010. De spoorbeheerder kreeg van de minister nog een kans om de boete te voorkomen door beter te presteren in 2011, maar dat is onvoldoende gelukt. Over 2011 krijgt ProRail geen boete. Inmiddels is de NS verantwoordelijk voor de reisinformatie.

Voor de NS heeft Schultz een eerder opgelegde boete over 2010 verlaagd van 2 naar 1,1 miljoen euro. Omdat de prestaties van de NS wat betreft punctualiteit verbeterden, besloot de minister tot de verlaging. De NS maakte eerder op vrijdag bekend dat het een recordpunctualiteit van 94,7 procent heeft behaald.

De NS heeft in 2011 echter slechter gepresteerd wat betreft klanttevredenheid. Die daalde van 75 naar 74 procent. Daarom legt de minister over dat jaar de maximale boete op die ze kan opleggen: 2,75 miljoen euro. Als de NS in het huidige jaar de prestaties weer weet te verbeteren, dan kan het bedrag weer omlaag.

"Er reden nog nooit zoveel treinen op tijd", licht Schultz haar besluit toe. "Maar klanttevredenheid is minstens zo belangrijk als punctualiteit. Daar ligt nu de uitdaging voor de NS.'" Een woordvoerder van de NS zei eerder dat zijn bedrijf er alles aan doet om een boete over 2012 te voorkomen.

Boetes voor de NS en ProRail zijn momenteel niet direct opeisbaar. Als de beide bedrijven onvoldoende blijven presteren, dan is Schultz van plan in 2015 weer directe opeisbare boetes in te voeren.