'Slechts helft NS-klanten tevreden'

De NS toont zich zeer tevreden met zijn prestaties in 2011. Nog nooit reden zoveel treinen op tijd, stelt de NS. De maatschappij voor beter openbaar vervoer (MVBOV) denkt daar heel anders over en verwijst naar het tevredenheidscijfer onder klanten over het op tijd aankomen: 51 procent.

Voor Beter OV zegt: "Met dit verschil van tevredenheid wordt op niet mis te verstane wijze aangetoond dat cijfers over het aantal treinen dat minder dan vijf minuten te laat is, amper iets zeggen over de vraag hoe het zit met de punctualiteit van de reizigers." MVBOV stelt ook dat volgens de cijfers van NS zelf, dit gegeven ook nog eens wordt onderstreept. Volgens de cijfers van de NS was in 2011 5,3 procent van de treinen te laat, maar ook werden 7,2 procent van de aansluitingen gemist! De vraag van andere consumentenorganisaties hoe het dan kan dat de klanttevredenheid achterblijft, is bij deze wel beantwoord aldus de reizigersclub.

Voor Beter OV vindt het hoog tijd om de prestaties van NS anders te gaan meten. 'Aan de hand van in hoeverre reizigers op de in de dienstregeling beloofde tijd, op die tijd op hun bestemming aankomen, is een veel betere methode.' De huidige methode die op basis van het heen en weer rijden van treintjes functioneert, zegt niet veel bij het vervoeren van klanten die vaak een langere reisketen hebben dan alleen met een enkele trein. Voor Beter OV heeft de minister van I & M gevraagd, dit in de nieuwe spoorconcessie op te nemen.

De punctualiteitscijfers geven ook om andere redenen een vals postitief beeld, stelt de reizigersclub. "De laatste jaren zijn de rijtijden tussen belangrijke stations verlengd. Dan wordt het eenvoudiger om op tijd aan te komen." Verder zeggen de punctualiteitscijfers niets over de vraag, of de treinen wel met het in de dienstregeling voorziene aantal rijtuigen hebben gereden. Veel treinen zijn korter dan gebruikelijk, of er wordt met minder comfortabel materieel gereden.

Verder stelt MVBOV dat uitspraken van de NS niet kloppen. Zoals onder andere de matige start van het afgelopen jaar, die zou zijn veroorzaakt door streng winterweer. Er moest toen wel een nooddienstregeling worden gereden, doch dat was niet aan het weer te wijten dat nog niet eens extreem was. MVBOV wijt dat eerder aan ontwerpfouten bij veel treinen die niet tegen lichte tot matige sneeuwval bestand blijken te zijn. Tevens duurde reparatie van de defecte treinen enkele weken.

Ook het persbericht dat de NS deed uitgaan over het jaarverslag en waarin totaal niets was geschreven over de uiterst slechte prestaties en winterbestendigheid van de Fyra-treinen, die een ongekend hoog vertragings- en uitvalpercentage hebben, en niet zijn meegeteld in de binnenlandse punctualiteitscijfers, vindt MVBOV getuigen van zaken op het spoor mooier voorspiegelen dan zij in werkelijkheid zijn.